In het domein van zorg en welzijn vinden diverse ontwikkelingen en innovaties plaats om de zelfredzaamheid van burgers te vergroten. Maar wat is er nodig om een burgerinitiatief tot een succes te maken en hoe functioneert het in de praktijk? Welke goede voorbeelden zijn er al in Gelderland? Tijdens de conferentie 'Burgerinitiatieven' op 30 mei a.s. staat de inzet van creativiteit en ondernemerschap bij het realiseren van een burgerinitiatief centraal. De avond wordt in Arnhem georganiseerd door Zorgbelang Gelderland.
.Jaarplan 2013 HarderwijkAanpak
De wijkaanpak in Harderwijk wordt vormgegeven door meerdere partijen in onderlinge samenwerking: wijkbewoners, gemeente en professionele partners als bijvoorbeeld het welzijnswerk, de woningcorporaties, politie en andere instellingen. Voor initiatieven die de leefbaarheid in de wijken bevorderen zijn wijkbudgetten beschikbaar. Deze budgetten worden betaalbaar gesteld op basis van een jaarplan. Daarnaast is geld gewenst voor wijkoverstijgende activiteiten en versteviging van de organisatiekant van de wijkaanpak. Daarvoor wordt door de gemeente zelf dit jaarplan opgesteld.
.Buurtbemiddeling: Betrouwbaar en Effectief
Voor het vijfde jaar op rij scoort buurtbemiddeling goed. Het oplossingspercentage is onverminderd hoog en stabiel: buurtbemiddeling lost ruim tweederde van de burenruzies succesvol op. Dit blijkt uit de jaarlijkse benchmark dat het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) dit jaar voor de vijfde keer uitvoerde. De benchmark is een geschikt middel om de prestaties van buurtbemiddeling in Nederland vast te leggen en het toont aan dat de aanpak buurtbemiddeling betrouwbaar en effectief is.
.Gemeente Harderwijk neemt klachten serieus
Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ook bij de gemeente. Wij trekken ons dit aan, want wij zijn er voor u. Daarom hebben wij de afspraken aangescherpt over hoe wij klachten behandelen. Vindt u dat een gemeentelijke instantie of ambtenaar u niet correct heeft behandeld, dan kunt u daarover mondeling of schriftelijk klagen. Het moet gaan om een concrete gedraging die maximaal 1 jaar geleden heeft plaatsgevonden..