Gladheid op het spoor wordt tijdens de herfst veroorzaakt doordat platgereden bladeren bij vochtig weer een spekgladde laag op de spoorstaven vormen. Naast bladeren kunnen ook roest, olie, luchtvervuiling en algen het spoor glad maken, vooral in combinatie met vochtigheid. Spoorwegen hebben hier wereldwijd last van. Om te voorkomen dat treinen bij het remmen en optrekken slippen en er daardoor schade aan wielen en rails ontstaat, passen machinisten hun snelheid aan bij gladde sporen. Ze remmen eerder en trekken voorzichtiger op.
.
Wereldwijd een probleem
Gladheid op het spoor komt niet alleen in Nederland voor. Wereldwijd heeft het spoor er last van. ProRail heeft regelmatig overleg met zusterorganisaties om kennis en ervaringen uit te wisselen.
Sandite
Om hinder voor treinreizigers zoveel mogelijk te voorkomen brengt ProRail in samenwerking met NS tijdens de herfst een speciale gel (Sandite) op de rails bestaande uit zand en metaaldeeltjes. Hoewel dit middel geen wondermiddel is, maakt Sandite het spoor wel een stuk minder glad. De emulsie wordt vóór aanvang van de ochtendspits op vaste trajecten aangebracht waar regelmatig gladheid optreedt en indien nodig ook tijdens de avondspits en in het weekend. Ook buiten deze vaste trajecten kan Sandite worden toegepast; hiervoor heeft ProRail twee speciale wagons achter de hand.
Preventiemaatregelen
ProRail neemt ook maatregelen om te voorkomen dat bladeren op de rails terechtkomen. We verwijderen bladeren op en langs het spoor en plaatsen op een aantal locaties rasters langs de baan om de bladeren op te vangen. Dit voorkomt dat bladeren door een voorbijrijdende trein worden meegezogen het spoor op. Daarnaast worden bomen en struiken die dicht op het spoor staan met regelmaat gesnoeid. Ondanks alle preventieve maatregelen valt niet uit te sluiten dat treinen door herfstweer vertraging kunnen oplopen.