Bastiaan van 't Westeinde heeft zonder subsidies of investeerders de service Plane & Train ontwikkeld. Dit is een vergelijkbare service als 9292, maar dan wereldwijd. Reisinformatiegigant 9292 krijg jaarlijks Euro5,4 miljoen van de vervoerders voor een deur tot deur reisplanner binnen Nederland. Bastiaan: 'Plane & Train laat zien wat er mogelijk is zonder noemenswaardige financiering als er maar efficiënt gewerkt kan worden doordat er geen bedrijfspolitiek en overhead is. De reiziger vult een willekeurige stad, dorp, station of adres in en vindt in één klik uit hoe men daar zo snel of zo goedkoop mogelijk naar toe kan gaan.'
De grote online vliegticket-websites besteden jaarlijks honderden miljoenen euro's aan productontwikkeling. 'Toch is het concept al jaren hetzelfde: De reiziger vult twee luchthavens in en koopt een ticket. In plaats van een luchthaven of treinstation vul je op Plane & Train direct de eindbestemming in. Het zoekalgoritme bepaalt vervolgens via welke luchthavens en treinstations men het beste kan reizen. In één klik verschijnt het volledige reisoverzicht van deur tot deur, inclusief de verbinding naar de luchthaven of het treinstation,' aldus Bastiaan van 't Westeinde.
Veel reisinformatie is beschikbaar op het web, maar als de reiziger bijvoorbeeld op citytrip gaat is het soms al een hele zoektocht om uit te vinden of het sneller dan wel goedkoper is met de internationale trein of het vliegtuig omdat informatie over openbaar vervoer, internationale treinen en vliegtickets op verschillende websites staat. Als een vlucht vroeg vertrekt of laat aankomt is het handig om te weten of er nog een verbinding met het openbaar vervoer mogelijk is. Volgens de ontwikkelaar van de nieuwe website is het noodzakelijk om de verbinding naar de luchthaven goed in te kunnen calculeren voor het goed kunnen vergelijken van alle reisopties. Met Plane & Train is dat vanaf vandaag mogelijk.
Oneerlijke concurrentie
Omdat de vervoerders sterk gefinancierd worden door de overheid is het bedrag dat 9292 jaarlijks ontvangt uiteindelijk gemeenschapsgeld. Bastiaan: 'Naast dit bedrag van Euro5,4 miljoen wordt er door de vervoerders gratis reclame gemaakt voor 9292. Naamsbekendheid verwerven is voor nieuwkomers erg lastig omdat dit veel geld kost en een reisplanner relatief weinig oplevert. Dit vormt een obstakel voor nieuwe toetreders terwijl 9292 door de vervoerders in de markt is gezet. Ik pleit ervoor dat de vervoerders nieuwe initiatieven ondersteunen door hiervoor kosteloos reclame te maken op de stations en in het openbaar vervoer.'