Harderwijk, de stad met een rijke cultuur en historie. De Stad met mooie verhalen. De stad bekend van het Dolfinarium, Aaltjesdag, LaLaLand Festival, Regionale Veteranendag, watersport, Zwaluwhoeve in Hierden en staat op de kaart als Hanzestad. Knooppunt voor bezoekers van Walibi, forenzen, scholieren en nog veel meer reizigers. De toegangspoort tot de Veluwe krijgt een nieuw treinstation ter vervanging van het huidige stationsgebouw uit 1983. Dit wordt het 4e station in 152 jaar. Afgelopen woensdag werd met trots het bouwbord onthuld door vertegenwoordigers van gemeente Harderwijk, provincie Gelderland, NS en ProRail.
Cultuur
Tijdens de onthulling van het bord waren een groot aantal ‘buren’ van het Station aanwezig. Zij konden zien dat goede voorbereiding het halve werk is. Helaas waren organisatoren van bijeenkomst vergeten de draadloze microfoon van voldoende stroom te voorzien. Waardoor wethouder, tijdens zijn speech, niet meer hoorbaar was. “Wij zijn klaar voor de …….” En de stem van Pieter Teeninga werd overstemd door de luidruchtige bouwmachines. "Het werk moet door," is de verklaring van Reef-Strukton, "hiervoor kunnen wij ons werk niet stilleggen. Wij streven om voor 1 mei 2016 ons werk op te leveren." Gelukkig met enige improvisatie en humor was de onthulling een typisch Harderwijks succes te noemen.
Intercity voor Harderwijk
NS regiodirecteur en voormalig lid van de Tweede-Kamer Ineke van Gent liet doorschemeren dat Harderwijk met iets unieks moet komen om een Intercitystatus te verdienen. De ervaren politica bevestigde dat de ontwikkelingen van Harderwijk niet van dien aard zijn om een intercitystop te realiseren, “Dit is al jaren bekend bij de gemeente.”
Twee tunnels
Naast de werkzaamheden rond het station zelf, wordt ook een nieuwe onderdoorgang gebouwd even verderop, bij de Weisteeg. De twee nieuwe onderdoorgangen zorgen voor een betrouwbaarder verbinding voor zowel het wegverkeer en het treinverkeer. Oponthoud bij de overwegen daar is na oplevering van de onderdoorgangen verleden tijd. De kans op incidenten en storingen voor het treinverkeer eveneens. De overwegen zijn dan overbodig geworden en worden verwijderd.
Planning
De bouw start in 2015 en duurt tot eind 2016. Naar verwachting zijn het stationsgebouw en de verkeerstunnel in de tweede helft van 2016 klaar. Dan sluiten we de spoorwegovergang Stationslaan/Oranjelaan. De fietstunnel Weisteeg is waarschijnlijk in het najaar van 2015 af. Vanwege de werkzaamheden rijden er in de meivakantie, zomervakantie en kerstvakantie af en toe geen treinen.
De onthulling van het bouwbord is het startsein voor de aanleg van de nieuwe onderdoorgang bij het nieuwe station in Harderwijk.
Aanwezig waren;
Statenlid provincie Gelderland Conny Bieze,
Pieter Teeninga,
Jan Mulder (regiodirecteur ProRail)
Ineke van Gent (regiodirecteur NS)
Henk Spoelstra (directeur aannemerscombinatie Reef/Strukton)