Voor de Nederlandse Spoorwegen is “er niet over te praten.” Vertelde de voorlichtster van de NS in alle vroegte op het station van Harderwijk. Zij werd geïnterviewd door TV Gelderland, en Radio Gelderland. Want leden van de Harderwijkse afdeling van de VVD hadden de kou getrotseerd om de reizigers op het station te vragen waar zij naar toe gaan. Zwolle, Utrecht een groep scholieren naar Amersfoort en forensen, die naar Den Haag afreizen. Ruim 2500 gebruikers van de trein zijn er geteld op een doordeweekse woensdag ochtend in maart.
.
Feiten
In de opvallende oranje VVD jas stonden de leden de reizigers op te wachten en een belangrijke vraag te stellen. “Waar gaat u heen” Hiermee startte het korte gesprek, die positief werd opgevat door de gehaaste treinreizigers en als de trein nog niet op perron stond te wachten. Lukte het nog enkele extra vragen te stellen. Op een enkeling na werkte iedereen mee aan het verkennend onderzoek van de lokale afdeling van de VVD. “Wij waren verbaasd over het aantal forensen, dat met de trein naar werk of naar school gaat.” Zo laat de partij telefonisch na afloop weten. “De eerste cijfers zijn indrukwekkend met ruim 2500 in en uitstappers in de ochtend spits en opvallend veel scholieren komen naar Harderwijk. 80% van de uitstappers !” Voor de partij is er haast bij om de cijfers zo snel mogelijk op het bureau van de verantwoordelijk wethouder te leggen, “Deze week heeft de wethouder weer een gesprek met de NS. Wij gaan er niet van uit dat hier een volwaardige IC trein komt, maar zeker in de ochtend en avond spits is er een duidelijke behoefte van een snelle verbinding richting Amersfoort, Utrecht en verder.” Voor de VVD is de eerste reactie van de NS, dan ook teleurstellend. “Voor wethouder Daamen de taak om hierin duidelijkheid te krijgen.”
Begin volgende week, worden de volledige resultaten van het reizigersonderzoek gepresenteerd door de Harderwijkse VVD. Gonny Otter fractie voorzitter “Er is duidelijk een betere afstemming nodig met de NS, want hun klanten hebben aan ons laten blijken er echt behoefte bestaat aan beter openbaar vervoer in Harderwijk.”
Onderzoeksresultaten
Per spoor 10.000 personen, waarvan 4000 personen in Juli, Augustus en september.
-Per boot 85.000,
-Bus 11.000,
-Auto 15.000-
Rijwiel 2000.
Opvallend detail uit het onderzoek, dat er 75.000 in het hoogseizoen in 1936 met de boot naar de voormalige visserij stad kwamen. Toen bleek er al een groeiend aantal toeristen naar Harderwijk te komen.
Met dank aan het STreekarchivariaat van Harderwijk |